Majoitusvarauksen peruminen koronakriisin aikaan
Meillä täällä hotellissa tulee koronakriisin aikaan päivittäin jatkuvasti erilaisia peruutuskyselyjä ja ajattelin kirjoittaa nyt niistä. Jokainen peruutuskysely on erilainen ja jokainen tapaus pitää tarkistaa aina kyseisen varauksen ehtojen mukaan: mitään yksiselitteistä yleispätevää vastausta näihin ei ole.

Minulla on itselläni varaus Lontooseen huhtikuun puolivälin jälkeen, jossa ovat erikseen ostettuna lennot, hotelliyöpymiset, Lion King-musikaaliliput, sekä London Eye-käynti samppanjalasillisen kera. Valtavasta matkan odotuksesta ja suunnittelusta huolimatta olen todennut, että matka jää koronatilanteen takia väliin ja olen sen jo hyväksynyt. Aina kun varaan matkaa, tutkin todella tarkkaan jo etukäteen jokaisen varaamani palvelun peruutusehdot. Tätä moni ei tee ja suosittelisin sitä kovasti. Sen tarve varmasti korostuu kriisin aikana.
Olen varannut hotellihuoneen aamiaisella, jonka voi perua kuluitta 48 tuntia ennen matkan alkua, joten sen suhteen ei ole ongelmaa. Olen tehnyt sen suoraan hotellista, koska sieltä saa yleensä parhaat hinnat ja sinne on helpointa ottaa yhteyttä peruutus- tai muutostapauksissa tai mikäli tulee erikoistoiveita huoneen suhteen. Yleensä teen varaukset juuri joustavilla ehdoilla, mutta jos ne pitää maksaa, käytän luottokorttia, koska se takaa rahojen palautuksen esimerkiksi palveluntarjoajan konkurssin sattuessa.

Jos minulla olisi ei-hyvitettävä eli niin kutsuttu non refundable-varaus, odottelisin nyt ihan rauhassa siihen asti, kunnes valtioiden – tässä tapauksessa Ison-Britannian tai Suomen – matkustuskiellot tulisivat voimaan tuolle matkustusajankohdalle. Sen jälkeen ottaisin yhteyttä tahoon, josta tein varauksen, ja pyytäisin kulutonta peruutusta force majeureen perustuen. Mitään automaattista hyvitysvelvollisuutta ei non refundable-varauksissa kuitenkaan ole, vaan hotellit ja palveluntarjoajat arvioivat sen tapauskohtaisesti.
Toki, mikäli kyseinen hotelli esimerkiksi suljetaan ennen tuota ajankohtaa, he ottaisivat siinä tapauksessa varmasti minuun suoraan yhteyttä ja rahojen palautus tehtäisiin automaattisesti.
Lontoon lentojen kanssa odottelen samaan tapaan, matkustuskielto tai lentojen perumiset eivät ole vielä osuneet kohdalle. Lion King-musikaalin näytös on jo peruttu, siitä sainkin sähköpostia yleisesti. He lupasivat palata asiaan, ja odottelen sitäkin rauhassa, koska useiden yritysten asiakaspalvelut ovat ruuhkautuneet, eikä sieltä saa helposti ihmisiä kiinni. Olen varma, että saan korvauksen lipuista, kun he saavat ruuhkat teatterissa, sekä luottokorttiyhtiössä purettua. Samaa odottelen, että miten London Eye-varauksen kanssa käy, mutta vaikuttaisi, että matkakulujen menetykset jäisivät hyvin vähäisiksi.

Eli neuvoisinkin lukemaan varausehdot ensin tarkkaan, toimimaan nettivarausten kanssa itsenäisesti ja ottamaan pikaisesti yhteyttä sinne, mistä ei-hyvitettävä-varaus on alun perin tehty, mikäli varauksesi on lähiviikkoina.
Koronakriisi on ennenäkemätön maailmanlaajuinen katastrofi, joka on kamalaa meille kaikille. Toivon, että selviämme siitä jokainen ja että pääsemme jossain vaiheessa taas nauttimaan matkustamisesta ympäri maapalloa.
Artikkelin kirjoittaja: Ilona / Hotellin myyntipalvelu